Zeven keer een belofte voor 2021

We zijn het nieuwe jaar begonnen met Psalm 91. Aan het slot van deze Psalm klinken zeven heerlijke beloften die wat mij betreft deel uitmaken van de Nieuwjaarswens aan het Anker. Het is een pakket dat de Vader aan Zijn volk in de woestijn geeft. Midden in de crisis geeft Hij hen Zijn heerlijke ontferming. Bemediteer deze zeven beloften een moment zodat je zult letten op Gods genadige werken, vervuld met een wijs hart.

Ik verbind ze aan een andere Psalm zodat je aan het eind van de zeven zegeningen een breder zicht op het Psalmboek zult hebben.

1. Ik zal je bevrijden (14a)

In Psalm 124 wordt Israël getekend als een vogeltje. Ze is doorlopend in gevaar om in de strik van de vogelvanger te komen. Die strikken worden in Psalm 91 ook genoemd. God zegt: Ik ga jullie eruit bevrijden, maar dat vraagt dan wel om gehoorzaamheid aan mij. Misschien dat je in strikken bent vastgeraakt waar niemand van weet. Blijf er niet in zitten. Je hoeft ze niet te accepteren. Je mag een vrij mens zijn. God breekt strikken van de vogelvanger.

2. Ik zal je in een veilige vesting zetten (14b)

In Psalm 62 wordt God een Rots, een veilige vesting genoemd. Daar is precies hetzelfde beeld gebruikt als in Psalm 91 met de klipdas het geval is. God is een Rots die niet wankelt. Bij Hem ben je veilig. Als je bidt, wil je dan eens voorstellen dat je niet BIJ God bent, maar IN Hem? Je kunt IN Hem kruipen. Hij is een veilige vesting.

3. Ik zal je verhoren (15a)

In Psalm 118 is de dichter vlak bij de dood geweest. Sommigen hebben afgelopen jaar door corona en een IC-opname echt geproefd aan de dood. Je hebt misschien wel gesmeekt: ‘Heer, spaar toch mijn leven. Heer, laat me niet failliet gaan. Bewaar mijn kinderen dicht bij U’. Het zijn van die indringende gebeden, waarbij je tot in alle vezels voelt: ik moet het van de Vader hebben. Hij moet me verhoren anders wordt het niks. In 2021 start de Heer met deze belofte: ‘Ik zal je verhoren’.

4. Ik zal in de benauwdheid bij je zijn (15b)

Ben je weleens benauwd geweest? Wij wonen met een chronisch ziek kind dat soms benauwd is. Ik kan je vertellen: dat is geen feest. In Psalm 107 zijn Gods schepsels in nood. Ze zijn op zee, in de woestijn, in de storm, in oorlog en elke keer blijkt dat God redt uit de benauwdheid. Tot vier keer wordt het in deze Psalm als een refrein gebruikt: ‘Toen zij in de benauwdheid riepen, verloste de Heer hen uit hun benauwdheid’. Als je in 2021 naar adem hapt, hap dan naar de God die levensadem geeft.

5. Ik zal je eruit helpen en verheerlijken (15c)

Deze uitdrukking vinden we alleen in Psalm 50:15. Daar staat het in de context van de eredienst. Het is een offer aan God en wie offert wordt verheerlijkt. In 2021 kan de verleiding opkomen om maar achter je beeldscherm te blijven zitten of om het contact met de diensten te verbreken. God zegt aan het begin van 2021 tegen je: ‘Ik zal je verheerlijken’. Zodra je onder de zegen komt van God, zal Hij je vullen met zijn heerlijkheid. Ga voor glorie!

6. Ik zal je met lengte van dagen verzadigen (16a)

Deze uitdrukking staat in Psalm 21 als een belofte voor de Messiaanse Koning. Hij zal in het vrederijk eeuwig leven van God ontvangen. In Psalm 91 wordt die belofte verbreed voor alle mensen die naar de steenrots gevlucht zijn voor beschutting. Ze worden met lengte van dagen verzadigd. In het spoor van de Koning uit Psalm 21 zullen ze eeuwig leven en verzadigd zijn met dagen, totdat de 1000 jaar ten einde zijn en het Nieuwe Jeruzalem uit de hemel neerdaalt.

7. Ik zal je mijn heil (redding) laten zien (16b)

In Psalm 27 opent David met God als het heil Zelf. Hij is zijn redding en zijn licht. Psalm 91 zegt dat God redding of heil laat zien. Psalm 27 vertelt ons hoe. In vers 4 staat: ‘dat ik al de dagen van mijn leven mag wonen bij de Heer en Zijn liefelijkheid mag aanschouwen in zijn tempel’. Als God zijn redding aan je laat zien dan zit er altijd iets in van verwondering. Wauw, ik wist niet het zo kon/was!!

Zo’n jaar wens ik je toe. Een jaar waarin je Gods heil mag zien en aanschouwen. Dat je met open mond staat te kijken naar wat God doet. Vanuit de Schuilplaats kan toch het mooiste zichtbaar worden?